fredag 22 februari 2013

22 feb: Berättelsen om de svenska VM-gulden

Vi är några byråer som har ett utbyte av grafik. Inför Skid–VM i Val di Fiemme fick vi ta del av våra kollegor nyhetsgrafikk.no som gjort en grafik om fördelningen av VM-medaljer genom åren. Sagt och gjort. Vi översatte och lade ut till kund.

Men nästa dag fick jag ett mail från en kund som undrade hur det kunde komma sig att det var 372 silvermedaljer och 374 guld. En bra observation som jag själv borde gjort när jag översatte. Nu finns det en förklaring till att det inte är jämt. Vid två tillfällen har guldet delats mellan två åkare. Och vid ett tillfälle har en nation vunnit medalj fast det funnits åkare från två nationer i laget och därför medaljen registreras dubbelt. Men, när jag började rota i siffrorna tyckte jag det blev allt märkligare. Vid där här laget var naturligtvis grafiken borttagen från sajten i väntan på att vi hittade svaret. Jag begärde från norrmännen att få ta del av deras källa. Och när vi började titta igenom den upptäckte vi att den hade uppgifter som var inbördes motstridiga. Detta måste lösas. 


Jag kontaktade Internationella Skidförbundet, FIS, i Schweiz och med lite diskussion fram och tillbaka och hjälp så hittade vi långt ner på deras hemsida en sammanställning av alla VM-guld genom tiderna. Då uppdagas det att de ursprungliga siffror är på tok fel. Det är bara medaljer från Skid–VM men åren 1924–1980 räknades också OS som VM och alla dessa medaljer skall räknas in.

Jag gjorde då en ny version baserad på FIS siffror. Den lades dock aldrig ut till kunderna. För jag vill dubbelkolla. Och satte mig då att gå igenom alla svenska guldmedaljörer från 1924 till idag. Min summa blev 55. FIS har 52. Nu hade det uppstått ett nytt problem. Jag kunde identifiera problemet till att FIS inte inkluderade Sverige tre OS-guld i stafett i in uppräkning. Frågan blev då: Var det så att stafetterna inte räknades som VM-tävling eller var det fil i FIS databas. Först ringde jag svenska Skidförbundet. Till slut fick jag tala med Per–Åke Yttergård som kunnigt rabblade resultatlistor utantill, men som inte visste eller kunde hitta specifikt vad som gällde för OS-stafetterna.
Nytt samtal till FIS som till slut hänvisade mig till Jolanda Brülisauer, assistent till FIS generalsekreterare. Men det mailet har jag ännu inte fått något svar på.
Men lite nattsömn är inte fel. Och en ny ide uppstår. I OS-guldlaget från 1964 åkte fyra man. Två lever inte längre. Men det gör Janne Stefansson. Så jag ringde honom och han kunde bekräfta att det varit två medaljcermonier och han blivit både OS- och VM-guldmedaljör. Nu återstår bara att räkna om FIS alla siffror, eftersom det innebär att ALLA stafettmedaljer från 1924–1980 saknas. Men lugn. Det kommer en ny version. Vilken dag som helst.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar