onsdag 26 juni 2013

26 juni: Jakten på korrekta tider på Silverstone

Det drar ihop sig till Formel 1-lopp på Silverstone. Och som vanligt gör vi en grafik med fakta om banan. Men det som kan uppfattas om enkel paketering har ibland massor av jobb bakom. Så är det denna gång.


Så här såg grafiken ut för 2010. Silverstone hade då byggts om och man fått i vissa avseenden en bansträckning.


Men sedan bestämde man sig också att flytta starten. Från att ha varit upp till höger på kartan till en plats på den vänstra loopen. Här börjar dilemmat.
För trots att man inte ändrat basträckningen har man ändå ändrat förutsättningarna för loppet. Så frågan är: Ska de gamla banrekorden fortfarande gälla?


F1.com anger Kimi Räikkönen 1.34,166 från 2012 som varvrekord trots att Ferdinad Alonso från 2010 var snabbare med 1.30, 874 (se grafiken ovan).
Jag ringer Silverstones pressavdelning för att kolla. Spontant svarar dom Alonso. Men när jag påpekar att varesig F1.com eller FIA.com anger Alonso kommer dom fram till att det är Räikkönen som ska räknas då man "började om" sedan starten flyttade.


Men det löser inte frågan. Det skapar bara nya problem. För i grafiken redovisar vi sektorstider. Och man kan ju inte ange sektorstider som tillsamman ger en tid på 1.30 när det snabbaste varvet är 1.34. Så nu börjar jakten på nya sektorstider.

1. Jag ringer tillbaka till Silverstone som inte har sådana tider alls.

2. Jag blir hänvisad till FIA i Patis som säger att hela pressavdelningen har åkt till Silverstone och inte finns på plats i Paris. Jag blir uppmanad att maila. Vilket jag gör på tisdag 10.13. Växeln lovar svar under dagen - men det kommer inget.

3. Jag messar till en F1-kompis för att sa om han vet. Men just detta står inte i hans makt att hitta.

4. Samtidigt ringer tillbaka till Silverstone och pratare med en Rebecca Fenner om de kan hjälpa mig komma i kontakt med FIA:s pressavdelning. Vilket hon inte visar sig kunna. Men lovar att kolla upp mer om jag skickar henne ett mail. Hon återkommer i mail nästa dag men med svar att hon inte kan hitta uppgifterna eller kontakterna.

5. Jag ringer tillbaka till FIA i Paris som försöker koppla fram mig till pressavdelningen i Silverstone, och när det inte går så går jag ett nummer att försöka ringa själv. 

6. Efter flera försök får jag svar från en som förklarar att hon bara har hand om accrediteringar och inte jobbar på pressinformationsavdelningen.

7. Jag surfar som en galning för att hitta statistiksajter med uppgifterna. Och det finns mycket men inte just detta.

8. Jag kollar på youtube för att se om loppet finns att kolla på i hopp om att informationen finns där. Men nej.

9.Jag skickar ett twitter till en amerikansk F1- statistikguru. Men han hör inte av sig (i alla fall inte än).

10. Nu blir jag desperat. En idee är att tala med Viasat och se om de har informationen i grafiken från sändningarna från förra året. Oscar Nyström sitter på tunnelbanan på väg hem men är vänlig att prata om frågan ändå. Men troligen finns det inte eftersom man inte redovisar alla sektorstider hela tiden.

11. Jag gör också ett försök att ringa Eje Elg. men mina nummer till honom funkar inte längre, tror jag den spanska televerksrösten förklarar.

12. Jag ringer FIA igen. Och denna gång efter åtskillig väntan med pausmusik svarar man i England på FIA:s. Jag kommer fram till en person på FIA:s pressavdelning i Silverstone som säger: Du kan skicka ett mail (!). Men jag lyckas få henne att kolla mailboxen där mitt mail från igår finns (!), varför hon lovar att ge uppdraget högsta prioritet.

13. 20 minuter senare kommer ett mail från Sandrine Gomez på FIA med en pdf som innehåller sektortiderna för träningen inför British GP förra året. Men då finns det ju i alla fall någon att korrespondera med.

14. Så jag svarar att jag vill ha sektorstiderna från loppet. Och efter ytterligare 20 minuter kommer det en ny pdf.

Här finns det bästa sektorstiderna. Det är inte riktigt vad jag bett om men det funkar. Det är verkliga tider under det verkliga loppet med den riktiga bansträckningen. 

15. Efter 2 dagars jobb går jag i mål 13 minuter före deadline.

16. Försynt skriver jag ytterligare ett mail och frågar om Kimis 50:e varv från ifjol. Kommer det så uppdaterar jag i morgon.

En vanlig dag på jobbet.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar