fredag 5 juli 2013

5 juli: Roller derby till slut


Som jag berättade i veckan (Klicka här) har jag jobbat med en grafik om roller derby. Det första svenska mästerskapet ska hållas till helgen och jag tyckte det var läge att presentera en ny "popsport".  Som vanligt sonderar jag lite av vad som finns. Jaf gav ett exempel på den tidigare posten. Här kommer några fler. 
Det här är ju mest text med massa illustrationer. Det som visuellt berättas är hur hjälmarna ser ut (i runda cirklar) och att tjejerna åker runt moturs. 

Här är mer ett försök att beskriva själva tävlingsmomentet. Men först kan det noteras – och det gäller alla dessa grafiker - att de ritar banan fel. Banan är inte lika bred runt om. Istället är den bredare i utgången av kurvorna. Reglerna som presenteras stämmer inte med gällande reglemente (men de gjorde kanske det när grafiken gjordes).
Ytterligare ett försök. Jag tror det är starten på en serie a flera grafiker där fortsättningen finns i andra filer. 
Här frångår tecknaren prickarna och ritar tjejer i banan. Det hela ser dock ganska mörkt ut. 


Så till slut mitt försök. Utrustning till vänster. Basfakta i toppen. Banan i mitten, lagdelarna i botten och några grundläggande termer till höger. I banan försöker jag förklarar roller derby basics hur det går till. Notera hur banan egentligen ska se ut (!). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar