torsdag 22 augusti 2013

23 aug: Dräkter till Svenska Hockeyligan


Inför starten av Svenska Hockeyligan har jag ritat av alla lagens (alla) dräkter.
Det är ett pilljobb med samtal till lagen, hitta rätt person och få rätt uppgifter.


Förr om åren såg grafiken ut någonting åt det här hållet. Skälet till de lita kantiga dräkterna var att vi inför ett VM fick underlag från NIKE som kunde användas direkt och de såg ut just så här. Och så utgick jag från det.


När två svenskar skulle hedras i NHL - och deras tröjor hissas – tänkte jag att det måste se bättre ut. Och så blev det en samling tröjor med mer naturligt utseende och från "rätt" tidsepok. Bakifrån naturligtvis så man kunde se namnen. 


När jag lite senare skulle sammanställa alla som varit kaptener så insåg jag att man borde vända på tröjorna så man kunde få med "C" på framsidan.

Årets upplaga av dräkterna blev så här.  Mer naturliga än de tidigare kantiga dräkterna, men inte lika varierade som NHL-dräkterna. Jag ville de skulle se lika ut för att kunna användas i guider och presentationer på ett juste sätt.

Men jag ritar bara tröjor. Inte tröjor och byxor som vi gör på fotbollen.
Jag kan inte undanhålla er denna lilla notering. Grunden Bois ger ut en tidning i Göteborg. Där för handikappade ställa vilka frågor de till till någon känd idrottsstjärna. I senaste numret: Hockeylegenden Håkan Loob. Kolla den här frågan. Loob har inget svar, vet du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar