lördag 5 oktober 2013

5 okt: Zlatan bara gick förbi



För jobbet skulle har jag varit ett par dagar i Paris. Det kommer mer om det på bloggen. Jag kunde inte motstå chansen att se Zlatan i aktion och ackrediterade mig alltså till matchen Paris SG–Benfica som spelades i onsdags kväll (2 okt). På väg mot Parc des Princes.


Arenen måste vara en av de få som har en motorväg som går under (!) planen. Kvällen visade sig bli både märklig och rolig. För att få tag på min ackreditering måste jag ta mig förbi - till slut -nio säkerthetsspärrar som alla krävde att man visade sin ackreditering för att få komma fram. Alltså ett moment 22.

Vem som är kungen av Parc des Princes är inte så svårt att lista ut. Så här ser entreen ut till en av de många souvenirbutikerna. 

Väl framme vid arenen så känns det om om Bieinvenue kanake klingar lite falsk med tanke på att det tog mer än en timme att ta sig från första säkerhetsspärren hit. Och det handlar om högst tre kvarter. Men det gick till slut och det var en rolig match...


Jubel efter 4 minuter när Zlatan gör sitt första mål. Sen spelar han fram till det andra och nickar in det tredje och matchen är över efter 30 minuter. 3–0 mot Benfica inför ett öronbedövande jubel. Speakern roper Zlatan och alla 44 000 på läktaren svarar IBRA–HIMO–VIC.


Efteråt i mixedzonen var det inte lika roligt. Zlatan talade med TV-bolagen med rättigheter och sedan med TV-folk utan rättigheter. Men för kvällen var radio, byråer och tidningar ointressanta och Ibra bara gick förbi. Inte ens att jag försökte ropa till honom på svenska hjälpte. Så kan det gå. Däremot morsade Sune Hellströmer från Svenska Fotbollförbundet på mig när han gick förbi. Alltid en tröst.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar