fredag 16 januari 2015

16 jan: Australian Open - där rätt ska vara rätt


Australian Open i tennis är inte lika hett sportigt som det en gång var. Men vi vill ändå erbjuda nån grafik. Så jag laddar hem AFP:s översikt av Melbourne Park. Med lite fix blir det bra. Men i arbetet runt faktakontroll upptäcker jag följande. En källa säger: As part of a 363 million australian dollars redevelopment of Melbourne Park, Margaret Court Arena was upgraded, featuring a seating capacity expansion from 6,000 to 7,500 seats as well as the installation of a retractable roof in time for the 2015 Australian Open.  Och teckningen av Margret Court Arena ser ut precis som förra året i AFP:s teckning.


PÅ en websida hittar jag den hör bilden som tydligt visar skillnaden mellan de två arenorna bredvid den stora Rod Laver Arena. Sagt och gjort. Ett mail till AFP:s grafikchef där jag ber dem uppdatera och korrigera sin egen grafik.


Ett par timmar senare kommer den nya versionen. Inte dramatiskt annorlunda, men nu i alla fall korrekt i sak.


Med lite till anpassar jag den till vår form och kompletterar med lite mer fakta och en detaljkarta över Melbourne (för att följa form för hur jag gjorde Wimbledon). Och voila. En grafik över Australian Open. Notera att jag "uppgraderat" loggan. Jag tyckte den ser bättre ut i sin helhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar