onsdag 26 november 2014

26 nov: På researchresa i Dalarna 2 – Skid–VM i Falun


Nästa dag var jag på plats vid VM-kansliet för Skid–VM i Falun 2015. 


Första mötet var med banchefen Tobias Jönsson. Vi pratades oss igenom att banskisser och höjdkurvor. Och jag fick värdefull information om spåren med kommentarer om Mördarbackar och VIP-stugor. FIS var något försenade, annars hade alla officiella banor funnits på plats. Nu lär det dröja någon vecka eller så.


Jag tog mig också en tur ut på stadion. Kollade arbetet runt hoppbackarna, tittar på snömaskiner och lite annat. 


Efter lunch hade jag möte med Tommy Höglund, formellt Sport & venue director. Vi hade ett trevligt och givande samtal om banor, VM-planer och annat. Han är tjänstledig från posten som sportchef på Vasaloppet.


En snabb sittning med Kent Lövgren som demonstrerade VM-appen. I den kan man se hur löparna ligger inbördes, följa loppen, kolla medaljutdelningar eller lyssna på konserter.


Jag gjorde även en runda upp på Svenska Skidförbundet. Men hela tränarstaben var i Bruksvallarna för säsongsupptakt. Några snabba trevliga samtal och lite annat smått med sig hem i bagaget. Trots allt.

Med kontakter och material var det sedan läge att dra sig ner på stan.


Nere på kommunens informationskontro hälsade jag på kommunikatör Camilla Sandy. En gammal bekant då hon tidigare jobbat som pressinformatör för alpina landslaget.


Med hennes hjälp landade jag till slut på Faluns Mät & kartkontor där vi kollade möjligheten att hitta flygbilder och 3D-bilder över VM-området. Anders Westman rotade i deras databaser. 

Sen var det dags att gå till tåget och åka hem mot Göteborg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar