lördag 18 maj 2013

18 maj: Göteborgsvarvet

Göteborgsvarvet på hemmaplan får man inte missa. På väg hem från Stockholmståget stannade jag utefter Avenyn och såg när de första hundratalet löpare passerade. till publikens taktfasta applåder. 

Den gassade solen gav så småningom vika och molnighet ersattes till slut av regn Men då var jag redan hemma.

Vi har ju naturligtvis gjort en karta över Varvet. Med över 60 000 anmälda så kommer många från olika delar av landet och det kan finnas intresse också utanför Göteborg att visa hur bansträckningen ser ut.

På Göteborgsvarvets egen hemsida ser banan ut så här. Start och mål på Slottsskogsvallen. Men allt är inte frid och fröjd. Jag ringer naturligtvis till Varvets banchef Lars Jönsson för att kolla upp när mitt underlag från tidigare varv inte stämmer med det som ligger på hemsidan. Och Lasse konstaterar då att den egna kartan är fel och vi har rätt. Så på två och en halv punkt (!) är vi mer korrekta än arrangörerna själva. Halvan handlar om löpningen på Vasagatan. Den officiella kartan gör ett hack (som representeterar att man byter "spår" i den alle som finns där). Vad som saknas på den ordinarie kartan är att man också byter tillbaka. Men på vår karta syns det knappt, även om det som granskar filen ser att "hacken" finns där.

För året bytte jag färg på sträckningen. Alla löpare följer den ljusblå linjen runt banan. Jag tyckte det vore snyggt att anspela på det. Kanske inte lika stark kontrast med en röd linje. Men heller inte utan poäng.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar