torsdag 23 maj 2013

23 maj: Champions League-finalen

På väg hem från ett internatiuonellt grafikmöte i Frankfurt plockade jag upp några tyska sporttidningar. Särskilt en karta fascinerade. 
Tyska sport Bild redovisade en undersökning om stödet för de två tyska klubbarna som möts på lördag i London. Kartan visar region för region vilket lag som är mest pupolärt. Trodde jag.

Men, men... först försökte jag läsa den tyska testen och upptäcker att de hänvisat till vår olika undersökningar. En från Sport+Markt och en från Universitetet i Braunschweig. OCh vilka fakta som kommer varifrån är inte lätt att utläsa. Jag jagar då rätt på Sport+Markt som visar sig inte finnas längre, utan bytt namn till RepuCom. Och de förklarar: "Ja, ja, det är som det alltid är med Sport Bild att de förvränger och missförstår." De konstaterar vidare att de inte gjort någon undersökning som på det här sättet visar geografiska skillnader mellan lagen. 

Karta tycks inte vara baserad på någon av dessa instituta material utan på siffror om antalet supporterklubbar i varje distrikt. 

Jag hade reda lagt upp grunden för en grafik. Som alltså aldrig blev gjord. En del fakta kunde lämnas till reporterns text. Det var allt. Ännu en dag på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar