söndag 11 augusti 2013

11 aug: Om Miami Vice och Jai Alai

I inledningen av den gamla kultserien Miami Vice (1984–1989) visas en kort sekvens av den sport som kallas Jai Alai (det uttalas hi'li) och som tidigare var stor i Florida. 


Jag kunde inte motstå frestelsen att med egna ögon få sen en professionell fronton (namnet på en jai alai-arena). Der finns bara ett fåtal i världen och många av dem är byggda i Florida. Så jag tog mig till en av dem som finns i närheten, i Fort Pierce. 


Vägen till Jai Alai-arenen är utmärkt med särskilda vägskyltar (!). 


Hela anläggningen är en spel- och dobbelhall. Hit kommer man om man vill spela på hästar eller hundar. Eller spela poker. Eller spela på Jai Alai-matcher. Vadslagningen liknar spelet på hästar. Man kan spela på vinnare och plats.


Men Jai–Alai är en sport på nedgång. Och några matcher spelas in i Fort Pierce så här års. Bara några veckor i januari och februari kan man se det live (Det pågår spel längre söderut i Fort Lauderdale [Klicka här så kan du se matcher live], men dit är det för långt att åka bara för sakens skull). Jag fick komma in och se den tomma arenan, men de slog inte på ljuset så bilden blev väl inte den bästa. 


Här är en bättre bild på en Fronton. Den här bilden är hämtad från webben och visar frontonen i Fort Lauderdale. 

I Fort Pierce blev jag guidad runt av arenachefen Kyle Collette. Och när jag sa att ett av skälen att jag ville titta på en fronton var att jag minns introt från Miami Vice svarade han snabbt. Såg du avsnittet "Killshot" som handlade om Jai Alai. 


Det visades för 27 år sedan. Den 10 oktober 1986, under Miami Vice tredje säsong, visades avsnittet Killshot som handlade om en Jai Alai-spelare Tico Arriola. Hela avsnittet kretsar kring sporten Jai Alai. Bitar av avsnittet Killshot kan ses om du Klickar här


Mer om Jai Alai i kommande bloggposter då jag ska berätta mer om denna en gång olympiska sport (!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar