lördag 2 november 2013

2 nov: Besök på samlarmässan i Göteborg


TT:s Göteborgsredaktion ska flytta. Vi nyår lämnar vi de klassiska lokalerna i Nordstan. Ett led i flytten är att rensa i arkivet. Sagt och gjort. När idrottsmuseet anordnade samlarmässa så var jag på plats för att se om någon ville förbarma sig över årgångar av arkiverade bilagor.


Klockan 10 slog portarna upp och hugade köpare av klubbnålar, Rekordmagazin och andra samlarprylar välde in i lokalen. 


Mitt borde var fyllt med travar av prydligt förpackade högar av bilagor från fotbolls–VM, Vinter–OS och andra stora evenemang. Och när dimman lagt sig över slagfältet var det mesta sålt. Jag hade 17 kassa med mig dit och bara fyra med mig hem. Och jag höll mig från att köpa på mig massa nytt. Sånt kallas karaktär.
Det hela är ett intressant fenomen och man ska inte underskatta den grupp som samlar på bilagor. Många kom fram och tittade och konstaterade: Jag har samlat själv i många år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar